Wednesday 13 March 2013

Awal Mac, musim sakit sefamily...

Bermula dengan Aleesya yang demam tetiba... pastu Haziq yg ceri-beri.. jangkit lak kat saya, ceri-beri gak.. pastu mak & ayah yg accident (mak patah pergelangan tangan & ayah ada retak sikit kat tengkuk).. Yus pulak balik dari Sibu bawak batuk n selsema... pastu Aleesya yang dah sembuh, demam balik.. sampai serak suara dia.. sakit tekak..  saya pun dah start selsema, batuk & sakit tekak.. latest, Aqeelah lak ceri-beri n muntah.. and batuk jugak... sib baik le company cover medical bil.. kalo tak, mau cecah beratus2 utk ubat..

Ya Allah... kalau inilah caranya dosa2 kecil kami semua dihapuskan, hamba redha... namun, berilah kekuatan kepada kami untuk menghadapi ujianMu.. semoga kami kembali sembuh & dikurniakan kesihatan yang sempurna kelak... Aameen...

Berita mak & ayah accident diterima saat kami on the way meraikan birthday haziq kat Seoul Garden, Setia City Mall. Diorg berlanggar dengan lori.. dekat jalan labu - nilai.. katanya dekat dengan selekoh yg berdekatan dengan kawasan perkuburan... lepas je dapat berita yang diorg ok, masih sedar dan tak warded, kitorg bertolak ke seremban dalam kul 6.30pm utk melawat diorg.. dah le Yus outstation.. sib baik mak, abah & oya sudi menemani kami.. mak citer, ayah tetiba blank masa tu.. mak pulak tengah tido, ngantuk sangat lepas makan kenduri kawin anak kawan dia... sedar2 je dah accident... remuk teruk gak kancil bahagian penumpang.. tangan mak patah sebab tahan kat dashboard, pastu dada kena kat dashboard jugak.. nak dekat kul 10 lebih malam baru balik Shah Alam...



Aleesya demam kali ke-2 sebab dah tumbuh gigi.. ada 2 gigi geraham dah nampak tersembul kat gusi dia.. sian baby mama ni.. gigi dah banyak.. cakap nye belum pandai lagi...

Haziq lak, ceri-beri sebab makan banyak sangat kot kat Seoul Garden tu.. hari isnin dah jumpa doktor.. dia request ubat air, sebab takleh nak telan pil.. esoknye g sekolah, masih ceri-beri.. hari rabu g jumpa doktor lagi sekali, doktor bagi ubat pil, baru berenti sakitnya... ayoo.. anak mama ni dah besar panjang la.. mana boleh makan ubat air lagi...

Bila Aqeelah sakit, saya lebih prihatin... dia ni kan takleh expose sgt.. masa kenduri kawin aboy kat seremban ahad lepas, Aqeelah punya la makan beria, main tak berenti dengan sepupu-sepupu dia.. tak rehat langsung.. dah le sabtu petang & ahad pagi mandi pool kat hotel.. so, saya suspect dia penat sangat aritu.. malam tu, eh.. bukan.. pagi tu, dalam kul 4am, dia mengadu sakit perut.. tapi tak jugak membuang... 2-3 kali dia dok kuar masuk toilet.. bila ditanya, "ada kuar apa2 tak?" katanya takde apa2..

Since dia macam tak larat nak g sekolah, saya mintak abah tolong bawakkan Aqeelah g klinik pagi tu.. (saya ada whole day meeting aritu).. doktor kata, angin & mungkin tersalah makan.. so Aqeelah rehat je kat rumah mak.. petang tu, lepas balik keje, saya tengok Aqeelah terbaring je kat depan tv.. dia kata masih sakit perut.. tapi lapar.. mak suapkan dia bubur.. sementara tu, saya tengok, nadi Aqeelah kat leher semakin laju... based on pengalaman sebelum ni, cepat2 saya mintak Yus pegi klinik, ambik surat refer... kena gi hospital jugak ni.. sementara tunggu Yus g klinik, saya suapkan bubur lagi kat Aqeelah.. makan sikit je, pastu Aqeelah kata rasa nak muntah.. terus bawak dia masuk toilet.. keluar balik bubur yg dia makan tadi.. Aqeelah kata dia start muntah tengahari tadi.. ish.. takleh jadi ni..

Lepas solat maghrib, saya & yus bawak Aqeelah g kpj selangor... sib baik org tak ramai kat ER.. tapi bila nak register, nurse awal2 dah bgtau, kalo kena admit ward, diorg takleh nak terima.. sebab semua katil wad paed full.. aduh.. ramai betul budak sakit skrg ni... pastu saya kata, takpe la.. kami nak mintak check heart rate dia je.. kalo betul2 tinggi, kitorg plan g IJN je terus.. harap2 jangan la ye..

tunggu punya tunggu, Aqeelah kata dia lapar.. kebetulan ada cereal bar dalam handbag yg saya tak sempat makan pagi tadi.. saya bagi je Aqeelah makan cereal bar tu.. alhamdulillah, Aqeelah takde rasa nak muntah.. kul 8.45pm baru dapat buat ecg.. tu pun guna adult punya mesin.. darah pun nurse ambik, nak check ada kuman ke tak... tunggu result lak.. dalam kul 9.15pm, baru doktor datang, bgtau heart rate ok.. 96.. darah pun ok.. so, takyah admit.. alhamdulillah.. terus bawak Aqeelah makan mihun sup sebab dah kelaparan..

saya lak, mmg dari ahad malam dah selsema & batuk2.. isnin & selasa gagahkan jugak la pegi keje.. sebab banyak meeting kena attend... masuk hari rabu, batuk x berenti.. rasa nak terkuar anak tekak.. settlekan keje sampai tengahari, last2 surrender jugak.. g jumpa doktor, terus doktor bagi mc.. rehatlah saya di rumah mak lepas tu...

bila la segala penyakit ni nak hilang.. harap2 cepat la sembuh.. nak berjjcp pun tak best kalo sakit... ni nak dekat cuti sekolah dah ni... apa plan korang? kami dah ada plan... tungguuuuu...





No comments:

Post a Comment