Friday 4 April 2014

Pengalaman bersalin...



Lama betul x update sini... bz kemain.. 2 bulan kat rumah, takde peluang langsung nak ngadap blog.. bz layan anak2... ni dah masuk keje, lunch time, sempat la nak jengah kejap..
 
Pengalaman bersalin anak yg ke-4 ni agak mengerikan…

Dari awal memang dah plan utk c-zor.. sebabnya dah dua kali c-zor sebelum ni, makanya, automatic kena c-zor la yg ni.. oleh kerana plan c-zor, gynae suruh pilih tarikh nak bersalin… mula2 kami nak ambik 19th Jan, supaya sama dgn Aleesya..  19th Jun… tapi gynae advice, pilih date 21st Jan onwards. Sbb 19th Jan tu, takut baby belum cukup matang.. so, tarikh 23 Jan 2014 dipilih, supaya sama tarikh dengan birthday mamanya… birthday saya 23 Feb… hehehehe..

Seawal 7.30am 23 Jan 2014, saya check-in kat KPJ Selangor. Hubby & Aleesya temankan. Appointment c-zor pukul 1pm. Sementara nak tunggu pukul 1pm tu, lepak2 dalam bilik, tgk tv, sempat jugak le terlelap dalam sejam. Dalam kul 10am, pakar bius datang, terangkan pasal bius. Saya akan dibius separuh sedar. Part ni yg seram ni. Saya kalo boleh, nak bius satu badan. Tak nak sedar time doctor belah2 perut tu nanti… huhuhu.. tapi nak buat camna kan… redho je la..

Dalam pukul 12 tengah hari, nurse masukkan ubat utk membuang bahan2 kumuhan dalam usus besar… lepas membuang, saya pun dibawa ke OT area. Time ni dah start gabra… berbakul2 doa, surah, zikir yg saya baca.. dah le hubby takleh masuk sekali.. huhuhu

12.45 : katil saya ditolak masuk dalam lobi OT. Pastu dgr diorg cakap2, ada satu emergency case, nak kena c-zor jugak.. huhuhuu.. sebab kes saya ni tak berapa emergency, makanya saya kena bagi laluan kat patient tu.. 

Tunggu punya tunggu, rasanya dah ramai patient kuar masuk dalam waiting area OT ni, saya tak jugak masuk masuk. Sampai dah tertido2 nunggu… tetiba dengar satu suara, kejutkan saya.. “Puan, kami nak cucuk tangan, masukkan jarum ye.. kejap lagi nak masuk OT ”  Alhamdulillah… sampai jugak giliran saya.

Selesai masukkan jarum, pakar bius dtg, terangkan lagi sekali apa yg dia nak buat nanti. “Ok fine, ko buat je la apa yg patut. Janji aku tak rasa sakit nye.”

Sejurus selepas tu, saya pun ditolak ke OT no 5. Sejuk giler dalam tu. Macam dalam freezer. Saya tgk jam pukul 2.15pm. Pakar bius guna epidural.. kejap je dia buat.. pastu saya dengar gynae dah ready nak operate saya.. saya panic, sebab saya still boleh rasa jari2 kaki saya bergerak2… saya terus bagitau doctor, doctor mintak saya cuba angkat kaki.. bersungguh-sungguh cuba angkat kaki mmg tak boleh... So, maknanye bius tu dah jalan la.. hmmm.. ok.. saya terima jawapan tu..

Lepas tu, gynae memulakan tugas nye… digodek2 nye perut saya.. mmg tak rasa sakit… tapi at one point, tetiba saya rasa ngilu sangat dan saya mula mengeluh sakit… mula2 cuba tahan sakit tu.… pastu dah tak tertahan dah... doctor terus bagi oksigen ke hapa kat saya, dan terus saya tak sedarkan diri… tak tau le pengsan sbb bius or pengsan sebab sakit...

sedar2, saya dah siap dibawa ke observation room. Masa tu dah pukul 4pm. benda pertama yg saya tanya nurse yg jaga saya, baby saya ok tak? Ye la.. pengalaman yg lalu masih menghantui saya. Alhamdulillah, nurse tu bgtau baby ok.. baby girl.. syukur ke-hadrat ilahi… tapi saya masih terasa sakit operate tu, doctor tambah ubat tahan sakit. Masa ni tekak rasa loya, pahit.. kepala pun weng je.. lepas je masuk ubat tahan sakit, terus saya tido balik.

dalam kul 4.30pm saya dibawa ke wad. On the way nak naik atas tu, rasa nak muntah je. Memang tu side effect bius. Bertahan je la.. Sampai kat wad, kepala masih rasa pening, mata tak boleh bukak lama…mamai mamai... tapi sempat lagi mintak Hubby ambikkan baby dari bilik nursery, tak sabar nak tengok baby & pegang baby..

Alhamdulillah… baby sihat walafiat & sempurna tubuh badan. Syukur sangat2.. takpe la… Mama sanggup menanggung sakit, asalkan anak2 sihat. 

Tapi side effect bius kali ni teruk betul.. dengan tekak loya, muntah air, pastu malam tu, angin bergerak2 dalam perut ni… macam ada baby lagi dalam perut.. keesokan paginye, baru saya ada tenaga nak minum air seteguk dua. Sakit nye pun lain macam.. mungkin sebab saya buat prosedur ikat rahim sekali kot… walllahualam… 

stay 3 hari 2 malam kat hospital.. syukur, saya & baby masing2 sihat, takde apa2 komplikasi.. baby pun xde kuning..

apa pun, dengan 4 org anak, 4 pengalaman bersalin yang berbeza.. hanya mama yg merasanya… semoga anak2 mama menjadi anak yang soleh & solehah, cemerlang dunia & akhirat...sentiasa ingat, bukan senang seorang ibu membawa kandungan 9 bulan lebih, & proses bersalin yg hanya Allah yg tahu bagaimana rasa sakitnya...



3 comments:

  1. ngeri plak bc pengalaman ko czor shaza..ingatkan czor ni straightforward je prosedurnya.huhu
    comel2 askar2 kau..alhamdulillah..

    ReplyDelete
  2. saya ada menjual pakaian menyusu, peralatan & kelengkapan menyusu.
    fanpage fb : Azeramya
    blog : azeramya.blogspot.com.
    sudi-sudi lah singgah ye.. mana tahu kalau berminat nak beli. tq

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah syukur semua dipermudahkan walaupun fikir rasa loya pas czer tu macam xbrapa best. Baby mesti da besar. Semoga dipermudahkan urusan sis selalu :)

    ReplyDelete